Marketplace as a Digital Product Promotion Platform
https://doi.org/10.21869/2223-1552-2023-13-6-125-136
Abstract
Relevance. In the modern world, digital trading platforms on the Internet are increasingly gaining relevance, this phenomenon is associated with the growth of innovation and the acceleration of the pace of life of society as a whole. To achieve maximum efficiency from sales, it is not enough for manufacturers of goods to simply have their own website. Currently, digital trading platforms or marketplaces are gaining relevance for most brands. This trend helps to ensure that companies do not miss any potential sales and maximize their profits. Such marketplaces as Wildberries, Ozon, Yandex-market are the most popular and in demand in the Russian trade market. Each trading platform offers its own methods of promotion and sale of goods, and also has various advantages and non-delivery.
The purpose of the study is to study the basic principles of Russian marketplaces.
Objectives: based on the analysis of the e-commerce market in Russia to identify the largest marketplaces and conduct their comparative analysis.
Methodology. The research is aimed at achieving this goal and is based on a review of scientific research by both domestic and foreign marketers, as well as a statistical analysis of the functioning of online trading platforms.
Results. In the course of the work, the process of sales through marketplaces was analyzed, the advantages and disadvantages of this digital platform were identified, and the process of functioning of Russian Internet trading platforms was investigated.
Conclusions. The conducted research gives grounds to conclude that the marketplace is becoming the mainstream of modern trade. Analysis of current trends in the digital trade market indicates the increasing role of the marketplace, as a unique interaction environment is being created that gives equal rights and opportunities to all participants in the process, contributing to successful competition on one digital platform.
About the Authors
I. N. TretyakovaRussian Federation
Irina N. Tretyakova, Cand. of Sci. (Economics), Associate Professor, Associate Professor of the Department
Department of Finance and Credit
305040
50 Let Oktyabrya Str. 94
Kursk
Researcher ID: О-1651-2016
Scopus ID: 56381495200
A. S. Lazarev
Russian Federation
Andrey S. Lazarev, Undergraduate
Department of Finance and Credit
305040
50 Let Oktyabrya Str. 94
Kursk
E. R. Shcherbachenko
Russian Federation
Ekaterina R. Shcherbachenko, Undergraduate
Department of Finance and Credit
305040
50 Let Oktyabrya Str. 94
Kursk
References
1. Брендинг как один из факторов повышения конкурентоспособности фирмы на рынке товаров / Н. В. Пьянова, Е. А. Столярова, Р. Р. Пьянов, О. А. Крыжановская // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2023. Т. 13, № 3. С. 145‒156.
2. Третьякова И. Н., Толстых Т. О. Инновационный маркетинг ‒ основа развития экономики России // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2016. Т. 3, № 66. С. 95‒102.
3. Беляева Е. С., Приходченко О. С. Современное состояние и перспективы развития потребительской кооперации в условиях экономической трансформации // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2019. Т. 4, № 73. С. 19‒25.
4. Аналитический инструментарий оценки готовности национальной экономики к цифровизации / Т. С. Колмыкова, В. Н. Щербаков, И. Н. Третьякова, В. Ю. Сергеева // Регион: системы, экономика, управление. 2020. Т. 3, № 50. С. 120‒128.
5. Бессонова Е. А., Батталов Р. М. Формирование инновационной экосистемы в условиях цифровизации // Russian Journal of Management. 2021. Т. 9, № 1. С. 221‒225.
6. Квашнина Д. В., Ершова И. Г. Оценка инновационного потенциала экономической системы в условиях цифровизации // Вестник Академии знаний. 2022. Т. 48, № 1. С. 96‒99.
7. Обухова А. С., Черных Я. В. Цифровые платформы и их роль в инновационном развитии экономики // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2022. Т. 12, № 1. С. 58‒67.
8. Буянов А. С. Роль маркетплейсов в развитии электронной торговли // HumanProgress. 2022. Т. 8, № 3. С. 1‒9.
9. Мерзлякова Е. А., Бридский Е. В. Основные тенденции и перспективные направления развития электронной коммерции в России // ЦИТИСЭ. 2021. Т. 2, № 28. С. 510‒522.
10. Данилова Е. Р., Степанова В. К. Демпинг на маркетплейсах: что это такое и как с ним бороться // Вестник науки. 2023. Т. 4, № 7 (64). С. 19‒25.
11. Стоун Б. The Everything Store. ДжеффБезос и эра Amazon. М.: Азбука-Аттикус, Азбука Бизнесa. 2014. 416 c.
12. Kauffman R. J., Li T., van Heck H. W. G. M. Business Network-Based Value Creation in Electronic Commerce // International Journal of Electronic Commerce. 2010. Vol. 15, no. 1. P. 113‒143.
13. Вилисова М. Л., Шершова Е. В. Финансовый маркетплейс: теоретические и практические основы функционирования в России // Экономика и бизнес: теория и практика. 2022. Т. 3-1, № 85. С. 38‒41.
14. Кордина И. В., Хлебович Д. И. Маркетплейс как бизнес-модель электронного посредничества // Известия Байкальского государственного университета. 2021. Т. 31, № 4. С. 467–477.
15. Табышова А. К. Маркетплейс (онлайн-платформа электронной коммерции) как эффективная бизнес-модель торговли в условиях пандемии // Известия ВУЗов Кыргызстана. 2020. № 5. С. 113‒117.
16. Мурзак М. М., Гумерова Г. И. Почему российским интернет-магазинам стоит размещаться на маркетплейсах? // Инновации и инвестиции. 2021. № 4. С. 144‒146.
17. Шендрик П. В Теоретические особенности функционирования маркетплейсов // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. Т. 10, № 124. С. 1‒8.
18. Цифровая трансформация архитектуры экономического пространства: экосистемный подход / О. В. Асеев, Е. С. Беляева, О. В. Беляева [и др.]. Курск: Университетская книга, 2023. 227 с.
19. Рынок интернет-торговли в России. Итоги 12 месяцев 2022 года. URL: https://akit.ru/analytics/analyt-data (дата обращения: 16. 09. 2023).
20. Кто и как продает на маркетплейсах. Исследование Тинькофф eCommerce. URL: https://acdn.tinkoff.ru/static/documents/tinkoff-ecommerce-research.pdf (дата обращения: 16. 09. 2023).
21. Сотрудничество с Wildberries. URL: https://seller.wildberries.ru/login/ru/?redirect_url=/ (дата обращения: 16. 09. 2023).
22. Оzon для бизнеса. URL: https://business.ozon.ru/#eaming-picker (дата обращения: 16. 09. 2023).
23. ЯндексМаркет для продавцов. URL: https://partner.market.yandex.ru/welcome/partners?utm_source=yandex_services&utm_medium=b2c_market&utm_campaign=frontb2c&utm_content=text&utm_term=web (дата обращения: 16. 09. 2023).
Review
For citations:
Tretyakova I.N., Lazarev A.S., Shcherbachenko E.R. Marketplace as a Digital Product Promotion Platform. Proceedings of the Southwest State University. Series: Economics. Sociology. Management. 2023;13(6):125-136. (In Russ.) https://doi.org/10.21869/2223-1552-2023-13-6-125-136